Najbardziej niezwykłe lotniska na świecie
Lotniska odgrywają ogromną rolę w globalnej sieci transportowej, łącząc różne zakątki świata i ułatwiając poruszanie się po całej kuli ziemskiej. Każde lotnisko ma niepowtarzalny charakter i historię, które wyróżnia je spośród pozostałych. Dziś pokażemy Wam najbardziej niezwykłe lotniska na świecie. Zapraszamy w podróż od najładniejszych, przez największe i najmniejsze porty lotnicze, aż po te położone najwyżej i najstarsze. Przyjrzymy się temu, co czyni je wyjątkowymi i zdradzimy jakie tajemnice kryją się w ich wnętrzach. Zapraszamy do lektury i odkrycia fascynującego świata lotnisk!
Lotnisko Jewel Singapur Changi – najpiękniejsze na świecie
Naszą podróż przez najbardziej niezwykłe lotniska na świecie zaczniemy na niewielkiej azjatyckiej wyspie. Budowa lotniska w „Mieście Lwa” rozpoczęła się już w latach 70., a oficjalnie otwarte zostało 1 lipca 1981 roku. Od tamtego momentu Changi ciągle ewoluuje i zaskakuje pasażerów dodatkowymi ulepszeniami. Lotnisko w Singapurze jest często uznawane za jedno z najpiękniejszych na świecie ze względu na wiele atrakcji i czasem wręcz nietypowych wygód.
Port lotniczy Changi wypełniono bardzo bujną florą, obejmuje kilka tematycznych ogrodów botanicznych. Możemy tu podziwiać plantacje kaktusów, słoneczników czy orchidei. Pierwszy na świecie ogród motyli wchodzący w skład lotniska to lokum dla 1000 motyli z 40 różnych gatunków. Port pełni także funkcję galerii artystycznej, będąc domem dla wielu instalacji. Wśród nich znajduje się m.in. Kinetic Rain – ruchoma rzeźba składająca się z 1216 kropli aluminium. To prawdziwa uczta dla oczu pasażerów oczekujących na lot. Jednak najbardziej spektakularnym symbolem Changi jest największy na świecie kryty wodospad – Rain Vortex – mierzący aż 40 metrów! To on jest wizytówką lotniska i skupia na sobie całą uwagę przejezdnych.
Budynek lotniska w Singapurze oferuje również sypialnie i SPA dla zmęczonych podróżnych, którzy potrzebują odpoczynku i regeneracji. Lotnisko przyciąga swoich gości możliwością skorzystania z basenu umieszczonego na dachu obiektu. Pozwala on na chwilę relaksu i obserwowanie pasów startowych w zupełnie unikatowy sposób. Na miejscu znajduje się również bezpłatne kino, wyświetlające najnowsze filmy oraz strefy rozrywki wyposażone w konsole do gry i telewizory. Dla najmłodszych stworzono interaktywne place zabaw i zjeżdżalnie, które pochłaniają ich uwagę podczas oczekiwania na samolot. Dodatkowo port posiada masę restauracji i sklepów, w tym luksusowe marki oraz lokale serwujące kuchnię z całego świata. Lotnisko Changi opiera się na rozwiniętej sieci automatycznych pociągów, które łączą terminale ze sobą i stanowią łatwy sposób przemieszczania się.
Lotnisko College Park w Maryland, USA – najstarsze działające lotnisko
Lotnisko College Park znajdujące się w Maryland, w Stanach Zjednoczonych jest uznawane za najstarsze, nieprzerwanie działające lotnisko na świecie. Jego otwarcie nastąpiło w 1909 roku. Port ma znaczenie historyczne, ponieważ został założony przez braci Wright jako miejsce szkolenia lotniczego dla pierwszych pilotów wojskowych Stanów Zjednoczonych. College Park stało się miejscem wielu przełomowych wydarzeń z historii transportu lotniczego. W 1911 roku odbyły się tutaj pierwsze eksperymenty z lataniem z katapultą, a w 1918 roku miały miejsce pierwsze loty pocztowe.
Lądowisko było także miejscem innowacyjnych prób z helikopterami Sikorsky oraz testów nowoczesnej technologii lotniczej. Port został wpisany na listę National Register of Historic Places.
Budynek jest niewielkich rozmiarów, posiada jeden pas i obsługuje głównie małe samoloty prywatne oraz szkoleniowe. Samo lotnisko znajduje się w strefie ograniczonego dostępu do przestrzeni powietrznej ze względu na bliskość do Waszyngtonu, co oznacza, że tutejsze operacje lotnicze są ściśle kontrolowane.
Obecnie port College Park pełni funkcję historyczną i edukacyjną, będąc miejscem odwiedzanym przez miłośników lotnictwa z całego świata. Na terenie obiektu znajduje się Muzeum Lotnictwa, które prezentuje bogatą historię lotnictwa oraz samego budynku. Ekspozycje muzealne obejmują sprzęt, archiwa dokumentów oraz zdjęcia ilustrujące rozwój ruchu powietrznego.
Lotnisko Lukla (Tenzing-Hillary) w Nepalu – najbardziej niebezpieczne
Jedno z najbardziej kontrowersyjnych lotnisk na świecie znajduje się na wysokości 2845 metrów n.p.m., w sercu Himalajów. Warto zwrócić na nie uwagę ze względu na jego funkcjonalność i historyczne odniesienie. Lotnisko Lukla zostało zbudowane w 1964 roku z inicjatywy pierwszych zdobywców Mount Everest – Tenzinga Norgaya oraz Edmunda Hillary’ego. Jego celem było ułatwienie dostępu do regionu mieszkańcom oraz śmiałkom pragnących powtórzyć wyczyn patronów lotniska.
Port doczekał się miana najbardziej niebezpiecznego lądowiska na świecie. Mimo, że obsługuje dziennie jedynie około 500 pasażerów, stanowi ogromne wyzwanie nawet dla najbardziej doświadczonych pilotów. Posiada jeden krótki pas startowy o długości 527 m i szerokości 20 m. Jakby tego było mało, pas rozpoczyna się litą skałą, a kończy klifem z jednej strony i stromym zboczem z drugiej. Dodatkowo niezwykle problematyczne jest nachylenie wynoszące 12 stopni. Piloci z trudnością manewrują samolotami i helikopterami między obecnymi wokół górami. Warunki pogodowe w Lukli są niezwykle zmienne. Mgła, wichury oraz gwałtowne opady deszczu są tu powszechne. Dodatkowo lotnisko nie jest wyposażone w nowoczesne systemy nawigacyjne, przez co loty odbywają się na podstawie samodzielnej oceny wizualnej lotników. Aby tutaj wylądować, pilot musi posiadać specjalne uprawnienia!
Odkąd lotnisko zostało otwarte, na jego terenie zginęło około 50 osób. Jedna z największych katastrof miała miejsce 8 października 2008, gdy samolot Yeti Airlines stanął w ogniu podczas próby lądowania. Zginęło wtedy 18 osób, przeżył tylko kapitan. Warto wiedzieć, że port lotniskowy Tenzing-Hillary jest kluczowy dla turystyki himalajskiej i mimo swojej złej sławy nadal pozostaje otwarty dla podróżnych.
Lotnisko Króla Fahda w Arabii Saudyjskiej – największe na świecie
Lotnisko Króla Fahda w Dammam jest jednym z najważniejszych portów lotniczych w kraju oraz na całym Bliskim Wschodzie. Ochrzczono je imieniem Króla Fahda, który był władcą Arabii Saudyjskiej od 1982 do 2005 roku. Zajmuje około 780 km kwadratowych, co czyni je największym lotniskiem na świecie. Tym samym saudyjski port jest większy niż 23 państwa, m.in. Singapur, Malta, Malediwy, czy Monako.
Nowoczesne lądowisko obsługuje loty krajowe oraz międzynarodowe i stanowi dominujący węzeł komunikacyjny dla Arabii Saudyjskiej oraz sąsiednich krajów Zatoki Perskiej. Rocznie przyjmuje około 10 milionów pasażerów. Posiada trzy odrębne terminale: dla zwykłych pasażerów, dla pracowników oraz rodziny królewskiej.
Ogromna powierzchnia sprawia, że łatwo się zgubić, ale także mieści bardzo wiele atrakcji. Na terenie lotniska znajdują się liczne hotele, sklepy, restauracje, strefy odpoczynku, place zabaw dla dzieci, księgarnie oraz wiele innych usług. KFIA znane jest z wysokiego standardu obsługi i doskonałej infrastruktury, co sprawia, że podróżowanie przebiega komfortowo i bezproblemowo.
Lotnisko Króla Fahda ma szczególne znaczenie w ramach inicjatywy Vision 2030, która ma na celu rozwój sektora turystycznego w Arabii Saudyjskiej. Port lotniczy przyczynia się do zwiększenia dostępności regionu dla podróżnych z całego świata, wspierając w ten sposób gospodarkę kraju.
Lotnisko Daocheng Yading w Tybecie – najwyżej nad poziomem morza
Lotnisko Daocheng Yading w Tybecie jest najwyżej położonym portem lotniczym na świecie. Znajduje się na wysokości 4 411 m.n.p.m. Budowa tego inżynierskiego cuda trwała dwa lata i wymagała specjalistycznych rozwiązań technologicznych i organizacyjnych. Wysokość była ogromnym wyzwaniem dla ludzi oraz maszyn. Ekipy budowlane pracowały w trybie zmianowym, aby zminimalizować efekty choroby wysokościowej. Również transport materiałów był ogromnym przedsięwzięciem. Ze względu na teren, większość z nich przewożono drogami górskimi, co wydłużało pracę oraz koszty. Teren, na którym powstało lotnisko również wymagało intensywnych prac przygotowawczych. Konieczne było wyrównanie powierzchni, które wiązało się z wykopywaniem i przenoszeniem ziemi oraz skał. Przy budowie pracowały setki robotników, inżynierów, geologów oraz specjalistów od prac na wysokościach.
Oficjalne otwarcie lotniska nastąpiło w 2013 roku. Powstało z myślą o poprawie dostępności do odległych terenów Chin oraz ułatwieniu podróży do rezerwatu przyrody Yading. Ze względu na ekstremalną wysokość, operacje lotnicze na lotnisku Daocheng Yading wymagają specjalnych umiejętności. Rzadsze powietrze zmniejsza siłę nośną i wymusza zwiększenie rozbiegu, co obliguje do stosowania wydłużonych pasów startowych. Linie lotnicze stosują wyjątkowe procedury, co do wymiarów i wagi bagażu, aby zapewnić pasażerom bezpieczny start i lądowanie.
Port Daocheng posiada jeden terminal wyposażony w nowoczesne technologie, które wspomagają pracę w trudnych warunkach. Tybetańskie lotnisko obsługuje głównie loty krajowe, z połączeniem do większych miast. Pełni ono bardzo ważną funkcję strategiczną, zarówno dla rozwoju turystyki, jak i dla poprawy infrastruktury ciężko dostępnym rejonom Tybetu.
Zobacz też:
EuroAirport – z wyjściem do trzech krajów
Jeśli chodzi o najbardziej niezwykłe lotniska na świecie, musimy też wspomnieć o porcie promowanym jako EuroAirport. Bazylea-Miluza-Fryburg jest międzynarodowym lotniskiem położonym w regionie przygranicznym obsługującym trzy miasta – Bazyleę w Szwajcarii, Miluzę we Francji oraz Fryburg w Niemczech. Zostało otwarte 8 maja 1946 roku jako lotnisko wojskowe, a w 1975 roku oddano je do międzynarodowego użytku. Lotnisko oferuje loty krótko- i średniodystansowe do różnych krajów Europy oraz połączenia dalekodystansowe. Od paru lat swoją bazę ma tu Easyjet.
Obiekt dysponuje jednym terminalem, który obsługuje zarówno ruch pasażerski, jak i towarowy. Posiada dwie strefy celne: francuską oraz szwajcarską oraz dodatkową strefę wyjścia na stronę niemiecką. Ciekawostką jest tu odbiór bagażu przed przejściem kontroli bezpieczeństwa – osoby podróżujące jednym samolotem mogą zakończyć swoją podróż w zupełnie różnych krajach.
EuroAirport może pochwalić się unikalnym statusem prawnym i międzynarodowym znaczeniem, łącząc trzy kraje i funkcjonować jako istotny węzeł komunikacyjny. Ciekawostką jest też fakt, że port lotniczy ma 3 kody IATA – BSL (Bazylea), MLH (Miluza) oraz EAP (od EuroAiport)
Zarząd lotniska kładzie wyjątkowy nacisk na kwestie ekologiczne i zrównoważony rozwój. EuroAirport wprowadza stopniowo technologie energooszczędne, promuje korzystanie z transportu publicznego, oraz wspiera rozwój pojazdów elektrycznych. Ponadto port prowadzi programy związane z ochroną przyrody.
Lotnisko Kansai – na sztucznej wyspie
Ostatnim już portem lotniczym na naszej liście jest japońskie lotnisko Kansai. Port Lotniczy w całości znajduje się na sztucznej wyspie w Zatoce Osaka, u wybrzeży Honsiu – największej z japońskich wysp. Konkurs na projekt portu lotniczego wygrała pracownia Renzo Piano i to jego rękę widać w rozwiązaniach architektonicznych lotniska Kansai. Warto też wiedzieć, że projekt przyniósł włoskiemu architektowi prestiżową Nagrodę Pritzkera. Budynki wykonane ze szkła i stali mają nowoczesną formę i lekką konstrukcję. Sam budynek terminala ma długość 1700 metrów, co czyni go jedną z najdłuższych budowli na świecie. Sztuczną wyspę i lotnisko Kansai budowano przez 4 lata, korzystając z pomocy m.in. satelitów i zaawansowanych technologii inżynieryjnych. Zadanie było tym trudniejsze, ze region ten narażony jest na tajfuny i trzesienia ziemi.
„Lotniskową” wyspę łączy z lądem najdłuższy na świecie dwukondygnacyjny, spektakularny most (3,7 km). Dzięki położeniu lotniska na wodzie, może być wykorzystywany przez całą dobę – startujące i lądujące samoloty nie przeszkadzają nikomu.
Jak podobają się Wam takie niezwykle lotniska? Mieliście już okazję być na którymś?