Najpiękniejsze zabytkowe mosty w Europie
Przez wieki usprawniały komunikację, łączyły miasta i wioski, były ważnymi punktami strategicznymi i handlowymi. Do dziś każda dodatkowa przeprawa przez rzekę to wyzwanie konstrukcyjne i ułatwienie komunikacyjne wyczekiwane przez mieszkańców. Drewniane, kamienne, stalowe – wszystkie stanowiły ważny punkt swojego miasta. Oto najpiękniejsze i najbardziej charakterystyczne zabytkowe mosty w Europie. Co je wyróżnia? Zapraszamy do lektury!
Stary Most w Mostarze – symbol pojednania
Kamienny Stari Most spina wysokie brzegi rzeki Neretwy – błękitnej wstęgi malowniczo przecinającej miasteczko Mostar w Bośni i Hercegowinie. Przeprawa o przepięknym łukowatym kształcie została zbudowana za czasów osmańskich (w latach 1557-1565), na zlecenie sułtana Sulejmana. Miała ona nie tylko zastąpić istniejący tu wcześniej drewniany most, ale także połączyć dwie dwie części miasta, nie tylko dosłownie, ale również symbolicznie – Wschód z Zachodem, chrześcijan z wyznawcami Islamu, prawosławnych Serbów z katolickimi Chorwatami. I tak się stało. Zbudowany z bloków lokalnego białego kamienia tenelija most cieszył oko mieszkańców przez niemal 400 lat i przetrwał dwie wojny światowe.
Niestety podczas bośniackiej wojny domowej przeprawa została wysadzona przez chorwacką armię. W 1995 roku, tuż po wojnie, lokalne władze przy współpracy z UNESCO zdecydowały o odbudowie mostu. Wykorzystano ten sam projekt i ten sam wapień, a łukowaty most również dziś ma przypominać o wadze pokoju na bośniackiej ziemi. W 2004 roku ponownie otwarto most, a w 2005 roku wpisano go na listę Światowego Dziedzictwa UNESCO.
Ciekawostką Starego Mostu jest też wielowiekowa tradycja, którą już w XVII wieku opisał pewien turecki podróżnik. Musicie bowiem wiedzieć, że młodzi mężczyźni z Mostaru skaczą z mostu do rzeki, by udowodnić swą odwagę i męskość. Co roku odbywają się też zawody w skokach do wody. Jeśli odwiedzicie kiedyś Mostar, z pewnością zobaczycie taki efektowny popis 🙂
Puente Nuevo w Rondzie – przeprawa nad wąwozem El Tajo
Imponujący, niemal 100-metrowej wysokości most spina brzegi wąwozu El Tajo w hiszpańskim mieście Ronda. Budowa “Nowego Mostu” (w miejscu starego, który zawalił się w 1741 roku) rozpoczęła się w 1759 roku i była niemałym wyzwaniem konstrukcyjnym. Sama budowa trwała aż 34 lata, a za ambitny projekt było odpowiedzialnych aż dwóch architektów – Domingo Lois de Monteagudo, a później Martín de Aldehuela. Most pełnił ważną funkcję – połączył mauretańską dzielnicę La Ciudad z chrześcijańską El Mercadillo.
Puente Nuevo ma też swoją mroczną stronę. Nad środkowym przęsłem mostu można zauważyć okienko. W murach przeprawy znajduje się bowiem pomieszczenie, które przez długi czas pełniło funkcję więzienia. W czasie hiszpańskiej wojny domowej przetrzymywano tu więźniów politycznych. Wielu z nich zakończyło swe życie właśnie tutaj – szacuje się, że z mostu zrzucono ok. 5 tysięcy osób. Dziś w komnacie nad głównym przęsłem urządzono wystawę dotyczącą historii mostu.
Most Karola – najstarszy most w Pradze
Wpisany na listę UNESCO Most Karola w Pradze, to bez wątpienia jeden z najbardziej rozpoznawalnych zabytków Europy. Średniowieczny kamienny most łączy praskie Stare Miasto z położoną na lewym brzegu Wełtawy dzielnicą Mała Strana. Budowę rozpoczęto w 1357 roku za panowania Karola VI (stąd jego dzisiejsza nazwa), a zaprawę konstrukcji wzmocniły białka jajek. Z mostu zrzucono patrona Czech – św. Jana Nepomucena, a z samą przeprawą wiążą się liczne legendy. Pamiętajcie – będąc w Pradze, koniecznie musicie dotknąć jednej z rzeźb. Której? Sprawdźcie tutaj 🙂
Ponte Dom Luis I – stalowy symbol Porto
Ażurowa konstrukcja stalowego mostu w Porto łączy ze sobą brzegi rzeki Duero. Wzniesiony w latach 80. XIX wieku most był swego czasu najdłuższym dwukondygnacyjnym mostem stalowym na świecie! Jego projektantem był Teófilo Seyrig, architekt z pracowni Gustava Eiffela.
Dziś do jedna z największych atrakcji miasta, zarówno w dzień jak i w nocy. To też zdecydowanie najpiękniejszy z sześciu mostów, które połączyły stare miasto w Porto z położonym po drugiej stronie rzeki miasteczkiem Vila Nova de Gaia. Warto przyjść tu na spacer, bo choć sama przeprawa liczy sobie niecałe 300 metrów, to spędzić można tu sporo czasu podziwiając widoki!
Most Anioła w Rzymie – przejście do boskiego świata
Jeśli chodzi o zabytkowe mosty w Europie, to rzymski Ponte Sant’Angelo z pewnością należy do tych najpiękniejszych! Jego historia sięga panowania cesarza Hadriana, który w 133 roku zlecił budowę nowej przeprawy przez Tyber. Powód był prosty – należało połączyć centrum ówczesnego Rzymu z budowanym właśnie mauzoleum cesarza. Trzyprzęsłowy most zbudowano z włoskiego peperynu i obłożono trawertynem pozyskiwanym w okolicy Tivoli. Pięknie wykończony, potężny, zakończony specjalnymi rampami most (wtedy zwany Mostem Eliusza) szybko stał się wizytówką Wiecznego Miasta.
Nasz most służył mieszkańcom i pielgrzymom przez ponad tysiąclecie. Jednak w Roku Jubileuszowym 1450 doszło do tragedii. Balustrady mostu nie wytrzymały naporu tłumu pielgrzymów zmierzających do Watykanu. W wypadku zginęły 172 osoby i dla wszystkich stało się jasne, że najwspanialszy z rzymskich mostów wymaga renowacji.
Most odbudowano zachowując jego styl, a w 1525 roku stanęły na nim rzeźby przedstawiające św. Piotra i Pawła oraz dwunastu patriarchów. W XVI wieku do akcji wkroczył jednak papież Klemens VII, który nakazał usunięcie posągów i zastąpienie ich figurami aniołów, wykonanych wg projektu Berniniego. Ustawione po dwóch stronach mostu anioły trzymają symbole związane z Drogą Krzyżową m.in. koronę cierniową, bicz czy chustę św Weroniki. Miejska legenda mówi, że to właśnie przez most wiedzie droga do królestwa niebieskiego! Co ciekawe, rzeźby stojące na moście to kopie. Cenne oryginały można podziwiać w Bazylice Sant’Andrea delle Fratte (czyli “Św. Andrzeja z Zarośli”).
Być może to właśnie posągom aniołów most zawdzięcza swoją nazwę. Jednak według jednej z rzymskich legend papież Grzegorz Wielki miał ujrzeć anioła na szczycie antycznego mauzoleum Hadriana. Archanioł Michał miał schować miecz do pochwy, tym samym zapowiadając koniec zarazy nękającej miasto w VI wieku. Wtedy to Mauzoleum Hadriana przemianowano na Zamek św. Anioła, a wiodący do niego most – na Ponte Sant’Angelo.
Pod koniec XIX wieku brzegi Tybru podniesiono, a most zyskał dwa nowe przęsła. Usunięto rampy, a nowe elementy wzniesiono przy zachowaniu oryginalnego stylu. Dzięki temu potężny Most św. Anioła do dziś zachwyca turystów i mieszkańców Rzymu.
Ponte di Rialto – najstarszy most w Wenecji
Most Rialto nad Canale Grande to prawdziwy symbol Miasta na Wodzie. Miejsce, w którym się znajduje, już w Średniowieczu stanowiło strategiczny punkt miasta. Kolejne budowane tu drewniane przeprawy nie wytrzymywały ciężaru sklepików, towarów i przechodniów, zatem zdecydowano o budowie przeprawy murowanej. Rozpisano konkurs, który wygrał projekt weneckiego architekta Antonio de la Ponte. Ponoć przy projekcie inspirował się on sylwetką drewnianego mostu, który stał nad kanałem w 1255 roku. Budowę przeprawy zakończono w 1551 roku i aż do 1854 roku była ona jedynym mostem nad Canale Grande.
Ponte di Rialto ma tylko jeden łuk, wsparty z każdej strony na 6000 drewnianych pali! Na most wiodą 3 rzędy schodów, a jego środkowa część zabudowana jest sklepikami z pamiątkami. A jeśli wybierzecie się na jeden z naszych city breaków w Wenecji, z pewnością dowiecie się znacznie więcej o słynnym Moście Rialto.
Most Złotników – Stary Most we Florencji
Wybierając najpiękniejsze zabytkowe mosty na naszym kontynencie nie mogliśmy oczywiście pominąć Mostu Złotników we Florencji. Ponte Vecchio (czyli Stary Most) to jedna z najbardziej charakterystycznych budowli w Europie, a to za sprawą kolorowych domków, które znajdują się nad wodą.
W miejscu, w którym dziś znajduje się przeprawa, już od samego początku istnienia miasta stawiano drewniane kładki i mostki. Jednak rzeka Arno oraz liczni najeźdźcy byli dla nich nieubłagani! Gdy w 1333 roku wielka powódź zniszczyła kolejną wersję Starego Mostu, władze miasta podjęły decyzję o budowie kamiennej przeprawy. Panowie Neri di Fioravante i Taddeo Gaddi zaproponowali rewolucyjne rozwiązanie – most o trzech masywnych, niskich łukach. Projekt został zrealizowany, a sama rzeka – obłożona ekskomuniką, by nie ważyła się więcej zniszczyć ważnej dla miasta konstrukcji!
Charakterystyczne domki pojawiły się na moście nieco później, w 1442 roku. Wtedy to włodarze Florencji, zniesmaczeni zapachami płynącymi z kramów rzeźników i sprzedawców ryb, nakazali handlarzom przeniesienie biznesów na most.
Ponad wiek później zapachy zaczęły drażnić Medyceuszy przemieszczających się korytarzem Vasariego biegnącym nad florenckim mostem. Kramarze musieli więc opuścić most, a ich warsztaty zajęli jubilerzy i złotnicy. Zresztą do dziś na moście znajdują się sklepiki z biżuterią.
Most Pulteney w Bath – zabytkowy pasaż handlowy
Podobnie jak florencki Most Złotników, Most Pulteney w arystokratycznym Bath jest całkowicie zabudowany z obu stron. Nie jest zresztą tajemnicą, że Robert Adam, który zaprojektował most w 1773 roku, wzorce czerpał z budowli włoskich. Ponoć nawet dość dokładnie odtworzył jeden z odrzuconych projektów weneckiego Mostu Rialto.
Nazwa przeprawy pochodzi od nazwiska Lady Frances Pulteney, która w owym czasie była dziedziczką majątku Bathwick, znajdującego się w pobliżu popularnego kurortu. Jej mąż, pragnąc sprawić przyjemność żonie i rozbudować przedmieścia Bath, zdecydował o budowie nowego mostu nad rzeką Avon. I tak właśnie w mieście pojawił się Most Pulteney, który dziś stanowi zabytkowy pasaż pełen kramów i sklepików. Most zmieniał się przez wieki, jednak w połowie XX wieku przywrócono go do pierwotnego stanu.
Most Pulteney najpiękniej wygląda od strony Jazu. Charakterystyczne łukowate kaskady to system ochrony przeciwpowodziowej, który zainstalowano na rzece już za czasów średniowiecza.
Clifton Suspension Bridge – wiktoriański symbol Bristolu
Zostańmy jeszcze chwilę w nad rzeką Avon, gdzie masywny Clifton Suspension Bridge łączy Bristol z hrabstwem Somerset. Majestatyczna przeprawa o charakterystycznych wieżach i stalowych linach podtrzymujących wiszącą nad wąwozem konstrukcję została otwarta w 1864 roku. Co ciekawe do dziś nie przeprowadzono na niej żadnego remontu. Codziennie przejeżdża tędy ok. 12 tysięcy pojazdów, mimo, że od początku istnienia mostu pobierane jest myto (opłata za przejazd).
Clifton Suspension Bridge to niekwestionowany symbol Bristolu i… pierwszy most, z którego wykonano skok na bungee.
Tower of London – symbol Londynu
Londyński Tower Bridge to jeden z najsłynniejszych mostów świata. Jego sylwetka w sposób doskonały symbolizuje Londyn – nie ma tu mowy o pomyłce, choć sam most czasem bywa mylnie nazywany “London Bridge”. Choć Tower Bridge wygląda jakby stał w Londynie od wieków, to konstrukcja wiktoriańska. W 1872 roku, gdy Parlament rozpisał konkurs na projekt nowej, niezbędnej miastu przeprawy, postawiono jeden warunek – nowy most ma harmonizować z bryłą twierdzy Tower. I tak w 1894 roku ukończono Tower Bridge – arcydzieło ówczesnej architektury.
Nie wszyscy wiedzą, że Tower Bridge to most zwodzony. Jego środkowa część unosi się tak, by wpuścić do miasta statki oceaniczne, sięgające nawet 40 metrów nad poziom wody. Przepięknie wygląda to, gdy do miasta wpływają żaglowce!
Zobacz też:
Most Wolności w Budapeszcie – serce Budapesztu
Kolejne miasto obfitujące w zabytkowe (choć wcale nie tak stare) mosty to Budapeszt. I choć większości od razu przychodzi na myśl Most Łańcuchowy z charakterystycznymi lwami, my wybieramy stalową konstrukcję Mostu Wolności. No najkrótszy z budapesztańskich mostów spinających brzegi Dunaju, jednak wiążą się z nim ciekawe historie. Projekt wybrano spośród 70 nadesłanych prac konkursowych, a ostatni nit w ukończonym już w 1896 roku moście wbił sam cesarz Franciszek Józef. Ten sam most, o kratowej konstrukcji, został jako pierwszy odbudowany po II Wojnie Światowej, dzięki czemu zyskał nazwę Mostu Wolności.
Zwróćcie też uwagę na ptaki zdobiące zwieńczenia przęseł. To mityczne turule – praojcowie narodu węgierskiego, które miały przyprowadzić Madziarów w miejsce, które dziś stanowi serce ich państwa. Co roku kilka osób wspina się na most by obejrzeć je z bliska, ale nie róbcie tego, jeśli nie chcecie zapłacić olbrzymiej kary za wstrzymanie ruchu na moście 😉
Kapellbrücke w Lucernie – najstarszy drewniany most w Europie
Poznaliśmy już zabytkowe mosty kamiennie i stalowe, zatem czas na najstarszy w Europie most drewniany. Kapellbrücke (czyli dosłownie “most przy kaplicy”) to ozdoba szwajcarskiej Lucerny. 204-metrowa przeprawa biegnie ukosem przez rzekę Reuss. Pierwsze wzmianki o moście pochodzą już z 1347 roku, lecz charakterystyczna Wieża Wodna powstała nieco wcześniej. W XIV wieku most był nieco dłuższy niż dziś – skracano go kilkakrotnie, z powodu zabudowywania brzegów rzeki. W 1614 roku na krokwiach mostu zawieszono ponad 150 trójkątnych malowideł ilustrujących historię miasta oraz żywoty świętych.
Drewniana konstrukcja kilkukrotnie uległa sporym zniszczeniom, m.in. w czasie powodzi w 1741 roku, a przede wszystkim w wyniku pożaru w listopadzie 1993 roku. Kapellbrücke został jednak odbudowany i dziś cieszy oko mieszkańców oraz turystów odwiedzających Lucernę.
Most Aleksandra III w Paryżu – sojusz dwóch mocarstw
Wybierając najpiękniejszy z mostów w Paryżu mieliśmy sporą zagwozdkę! Jeśli byliście we francuskiej stolicy, to wiecie, że w zasadzie moglibyśmy napisać tu cały post pt. “Najpiękniejsze zabytkowe mosty w Paryżu”. 😉 Z żalem odrzuciliśmy Pont Neuf z uroczymi maszkaronami i masywnymi kamiennymi podporami oraz romantyczny Pont des Arts, zbudowany na życzenie Napoleona. Zdecydowaliśmy się za to na modernistyczny, wykonany w całości z metalu Most Aleksandra III. Jego ażurowa konstrukcja została wzniesiona w latach 1896-1900, na Wystawę Światową w Paryżu. Most nazwano imieniem rosyjskiego cara Aleksandra III dynastii Romanowów, a samą przeprawę ozdobiono herbami Imperium Rosyjskiego i herbem Paryża oraz rzeźbami symbolizującymi różne okresy z historii obu mocarstw. Wszystko po to, by podkreślić polityczno-gospodarczy sojusz pomiędzy dwoma państwami.
Dziś most zachwyca tak samo jak u progu XX stulecia, a możecie się o tym przekonać wybierając się na nasz city break w Paryżu 🙂 Zobaczycie go też w wielu produkcjach filmowych, których akcja rozgrywa się we francuskiej stolicy.
Pont Saint-Bénézet w Awinionie – most z piosenki
Średniowieczny most we francuskim Awinionie to zabytek z listy UNESCO, na którą został wpisany wraz z sąsiadującym Pałacem Papieskim. Przeprawa nosi imię pasterza Bénézeta, który według legendy usłyszał głos z nieba, nakazujący mu wybudowanie mostu łączącego Awinion z drugim brzegiem Rodanu. Biskup nie chciał jednak uwierzyć pastuszkowi i zażądał dowodu na anielskie poselstwo. Wtedy Bénézet uniósł ogromny kamień i zaniósł go na brzeg rzeki. To wystarczyło by zebrać fundusze na nową przeprawę.
Jedna z miejskich legend mówi, że most nie został nigdy ukończony. Przeczą temu jednak ryciny i obrazy przedstawiające Pont Saint-Bénézet w całej okazałości. Most został częściowo zniszczony w czasie powodzi w 1668 roku. Pozostały z niego cztery imponujące przęsła w romańskim stylu oraz kaplica św. Bénézet.
Legendę mostu tworzy też popularna XVI-wieczna francuska piosenka “Sur de Pont d’Avignon” opowiadająca o parach tańczących na moście. Co ciekawe, tańce odbywały się najprawdopodobniej nie na moście lecz pod nim 🙂
To oczywiście nie wszystkie warte uwagi zabytkowe mosty w Europie, ale zdecydowanie te najpiękniejsze i najbardziej charakterystyczne. Sporą część z nich zobaczycie na naszych city breakach, na które Was serdecznie zapraszamy 🙂